Серед суб’єктів господарювання, які за результатами перевірок отримують претензію щодо відшкодування шкоди завданої порушенням вимог законодавства побутує думка, що відшкодовані кошти акумулюються на рахунках Інспекції і використовуються для нарахування заробітних плат працівникам та інші потреби. Інші порушники вимог законодавства ідуть ще далі і стверджують, що пред’явлення претензії є наслідком упередженого ставлення інспекторів та пов’язано власне із їх бажанням отримати додаткові надбавки чи премії до заробітних плат. Для уникнення подібних маніпуляцій в подальшому, у даній статті пропонуємо разом визначитися на які ж саме потреби використовуються кошти стягнені із суб’єктів господарювання за порушення вимог природоохоронного законодавства.
Статтею 41 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст.47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Основою для формування даних фондів являються кошти сплачені у вигляді екологічного податку та частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.
Статті 29 та 69 Бюджетного Кодексу України передбачають розподілення відшкодованих і стягнутих коштів, так зокрема 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є джерелом формування спеціального фонду Державного бюджету України, 70 відсотків грошових стягнень надходять до спеціального фонду місцевих бюджетів з яких до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів - 20 відсотків. Отож, в подальшому дані кошти акумулюються на спеціальних фондах охорони навколишнього та використовуються для реалізації природоохоронних заходів.
Постановою КМУ №1147 від 17.09.1996 р. визначено 98 видів діяльностей та видів робіт що належать до природоохоронних заходів. До таких заходів зокрема належать: будівництво і реконструкція споруд призначених для очищення стічних вод, установлення та реконструкція обладнання для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин хімічного та біологічного походження, що викидаються в атмосферне повітря, рекультивація порушених земель та територій полігонів твердих побутових відходів, заходи, пов’язані з відтворенням лісів, створенням нових та реконструкцією існуючих полезахисних лісових смуг, організація і здійснення робіт з екологічної освіти, тощо.
Так, впродовж 11 місяців 2021 року, Інспекцією за результатами проведених заходів контролю, порушникам природоохоронного законодавства пред’явлено 244 претензії на загальну суму 64 млн.152 тис.41 грн., при цьому за вказаний період стягнуто 2 млн. 61 тис. 985 грн. Всі кошти разом з екологічним податком будуть розподілені між спеціальними фондами та використані для природоохоронних заходів.
Хочемо звернути увагу, що нарахування штрафів чи збитків не є стратегічною ціллю та метою Інспекції, це лише один із інструментів, що використовуються для стимулювання суб’єктів господарювання до модернізації, побудови та ведення «екологічно чистого» бізнесу, відповідального перед суспільством та державою.