До
Державної екологічної інспекції у Вінницькій області часто надходять звернення
громадян щодо наявності неприємних запахів чи пилу в повітрі, що негативно
відображається на стані здоров’я.
Інспекція
наголошує, що факт наявності неприємних запахів чи пилу не є прямим порушенням
законодавства України. Однак, дані обставини можуть свідчити про наднормативні
викиди забруднюючих речовин в повітря та перевищення допустимих концентрацій
хімічних і біологічних речовин в
атмосферному повітрі населених місць.
Сфери контролю (нагляду) за дотриманням
законодавства про охорону атмосферного повітря розмежовані між декількома
органами виконавчої влади.
Перевірка наявності дозволу на викиди
забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та дотримання
його умов належить до компетенції Інспекції. Тут варто наголосити, що Інспекція
уповноважена на проведення
інструментально-лабораторних вимірювань та дотримання гранично допустимих
викидів на стаціонарних (організованих) джерелах викиду (наприклад димові труби
котелень, або інші спеціальні споруди для відведення пилогазоповітряної суміші),
що можливо лише при проведенні планових та позапланових перевірок.
У великій кількості випадків, джерелом
поширення неприємних запахів, а також задимлення чи запилення є саме
неорганізовані джерела викидів, з якого забруднюючі речовини надходять в
атмосферне повітря у вигляді ненаправлених потоків. До них можна віднести:
ферми утримання сільськогосподарських тварин, гноєсховища, очисні споруди
каналізації, поля фільтрації промислових підприємств, устаткування зерноочистки
елеваторних комплексів, пункти зберігання та пересипки сипучих матеріалів,
тощо. Методики відбору проб викидів безпосередньо від таких (неорганізованих)
джерел викидів в Україні не затверджені, тому здійснення лабораторного контролю
за такими джерелами можливе лише в форматі дослідження якості атмосферного повітря
на межі санітарно-захисної зони підприємства (імовірного забруднювача) та
повітря на межі житлової забудови.
Гранично
допустимі концентрації хімічних і біологічних речовин в атмосферному повітрі населених місць регламентовані
гігієнічними регламентами, затвердженими Наказом Міністерства охорони здоров’я
України №52 від 14.01.2020 р.
На сьогодні, контроль за дотриманням санітарного
законодавства, факторами середовища життєдіяльності людини, що мають шкідливий
вплив на здоров’я населення належать до повноважень Головного управління
Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту
споживачів і його територіальних органів.
Також
організацією, що уповноважена на проведення
досліджень якості атмосферного повітря населених місць області є ДУ «Вінницький
обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України».
Отож,
за наявності неприємних запахів, задимлення чи запилення, фіксація факту
порушення, а саме перевищення гранично допустимих концентрацій хімічних і
біологічних речовин в
атмосферному повітрі населених місць, можливе лише шляхом проведення
відповідних інструментально - лабораторних досліджень проб повітря.
Звертаємо увагу також на те, що у відповідності до п.2
Постанови Кабінету Міністрів України №303 від 13.03.2022 р. «Про припинення
заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах
воєнного стану» протягом періоду воєнного стану здійснення позапланових заходів
державного нагляду (контролю) дозволяється виключно на підставі рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує
формування державної політики у відповідній сфері (Міндовкілля), за наявності
загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я
людини, захист навколишнього природного середовища. Отож, фіксація факту
перевищень гранично допустимих концентрацій хімічних і біологічних
речовин в атмосферному повітрі населених місць є додатковим та вагомим
аргументом щодо необхідності прийняття рішення Міндовкіллям
для позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства суб’єктом
господарювання – імовірним забруднювачем повітря.