Є два види офіційного
спілкування з публічними органами та установами: звернення й запити на публічну
інформацію. Право на інформацію та право на звернення є окремими конституційними
правами і мають різну юридичну природу. Цим, зокрема, пояснюється те, що
порядок реалізації цих прав регулюється двома законами: Закону України «Про
доступ до публічної інформації» та, відповідно, Закону України "Про
звернення громадян".
Згідно із Законом України «Про звернення
громадян», звернення – це викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Розгляд звернення за своїм змістом (заява, скарга,
пропозиція тощо) вимагає вжиття певних заходів: поновити порушені права, провести
перевірку, оцінити дії осіб тощо.
Право на звернення мають усі громадяни України, а
також особи, які не є громадянами України, але законно перебувають на її
території. Звернення можна подати до органу державної влади, місцевого
самоврядування, об'єднання громадян, підприємства, установи, організації
незалежно від форми власності, об’єднанню громадян або посадовій особі, до
повноважень якої належить вирішення порушених у зверненні питань.
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по
батькові, місце проживання громадянина та викладено суть порушеного питання (пропозиції,
прохання, зауваження, скарги тощо).
Орган, який надає відповідь на звернення, обов’язково
здійснює ідентифікацію громадянина, що звернувся, за ПІБ, адресою, підписом. Це
важливо, оскільки розгляд звернення стосується прав, свобод чи обов’язків
конкретної особи (анонімні звернення не розглядаються).
Термін розгляду звернень становить не
більше 1 місяця, а тих, що не потребують додаткового вивчення,
– не більше 15 днів з дня отримання їх
відповідним органом. Це важливо пам’ятати, оскільки часто особи, які
подають звернення, помилково рахують строк його розгляду з моменту відправлення
та скаржаться на тривале очікування й несвоєчасне отримання відповіді.
Якщо трапляється так, що вирішити порушені у зверненні
питання протягом одного місяця неможливо, то керівник органу встановлює
необхідний термін для продовження його розгляду, але не більше як на 15 днів, а
особу, яка подала звернення, обов’язково про це повідомляють. Таким чином,
загальний термін розгляду звернення не повинен перевищувати 45 днів.
Нагадуємо, що звернення щодо порушення природоохоронного
законодавства до Державної екологічної інспекції у Вінницький області можна
направити через застосунок «ЕкоЗагроза», на поштову адресу: 600-річчя, 19, м.
Вінниця, 2100 або на електронну адресу vin@dei.gov.ua чи vindei@ukr.net
Запит на інформацію – це прохання особи до розпорядника
інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Метою запиту на інформацію завжди є отримання
попередньо створеної інформації. А результатом розгляду запиту є лише надання
інформації у готовій формі, а не вжиття певних заходів.
Запитувачем інформації може бути будь-яка фізична чи
юридична особа, а також об'єднання громадян без статусу юридичної особи.
Запит на інформацію можна надіслати розпорядникові без пояснення причини
подання запиту й незалежно від того, стосується ця інформація запитувача
особисто чи ні, адже публічна інформація розкривається необмеженому колу осіб.
Це означає, що запитувачеві не потрібно додавати до запиту документи, що
посвідчують особу.
Важливо, що розпорядник інформації не здійснює
перевірку особи запитувача, оскільки такого обов’язку законодавством не
передбачено.
У запиті потрібно зазначити загальний опис інформації
або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит.
На відміну від звернення, термін розгляду запиту
становить 5 робочих днів з дати його
отримання. Однак у виняткових випадках (наприклад, надання
великого обсягу інформації або пошук інформації серед значної кількості даних)
строк розгляду запиту може бути продовжено до 20 робочих днів. При
цьому таке продовження має бути обов’язково обґрунтованим, а запитувач
повідомлений про це не пізніше 5 робочих днів з дати отримання запиту
розпорядником інформації.
Запити на
інформацію до Державної екологічної інспекції у Вінницький області можна
направити на поштову адресу: 600-річчя, 19, м. Вінниця, 2100 або на електронну
адресу vin@dei.gov.ua чи vindei@ukr.net.